Informasjon

Covid-19

Alle på vår team er vaksinert men for å redusere risikoen for spredning av koronavirus ber vi deg før du møter til time, om å kontakte smittevern team eller fastlege / feberpoliklinikk på forhånd hvis du har vært i et risikoområde eller hatt nærkontakt med koronasmittede og om du har symptomer på luftveisinfeksjon som hoste, feber eller tungpustethet.

Mer Informasjon

• Symptomene på infeksjon med coronaviruset, COVID-19, er ved sykdommens start nokså like symptomene ved forkjølelse og mild influensa. De mest alvorlige symptomene kommer oftest en stund ut i forløpet av sykdommen.
  • Typiske symptomer er:

• Tørrhoste/lett hoste
    • Vedvarende hoste
    • Slitenhet eller utmattelse
    • Feber
    • Tung pust
    • Muskelsmerter

Ikke ring 113, og ikke dra til sykehus eller legekontor. Ring til din fastlege, eller til legevakten på telefonnummer: 116 117.

Du kan også ringe informasjonstelefonen Koronavirus på telefonnummer: 815 55 015

Vil du vite mer om COVID-19? Les vår pasientininformasjon om Coronavirus.

Smittesporing er et viktig tiltak for å finne mulige nærkontakter til en person som har fått påvist smitte og bryte smittekjeden og få kontroll, helst før det blir et utbrudd. Smittesporing er spesielt viktig når samfunnet åpner opp igjen og det oppstår sporadiske enkelttilfeller eller små grupper/klynger av tilfeller/utbrudd. Rask og effektiv smittesporing rundt bekreftede tilfeller av covid-19,  stopper videre spredning av smitte i samfunnet – noe som igjen bidrar til effektiv kontroll av epidemien.

Feberpoliklinikken har to hovedoppgaver: Å undersøke alle som har feber eller andre tegn på Covid-19, og å teste alle som enten selv har symptomer eller har vært i kontakt med noen smittede. I tillegg har klinikkens leger bakvakt for smittevernkontoret og vaksinasjonskontorene i de respektive bydeler. Både bydelene Ullern, Vestre Aker, Frogner og Nordre Aker sender pasienter til Feberpoliklinikk Vest.