Clinica Smile logo

Helfo Tannlege Refusjon​

Konsultasjon hos tannlege i Oslo

En konsultasjon er en evaluering av tennene dine. Hvis du ikke har sett en tannlege på et stund,  du kan være bekymret eller flau over den nåværende tilstanden til tennene dine. Våre dyktige tannleger vil ikke være fordømmende eller få deg til å føle deg dårlig om din nåværende tannhelse. Tannlegen ønsker å hjelpe deg med dine tennene, forbedre helsen og velvære.

Tannlege i Oslo Norge

Vi ringer deg!

Eller tar kontakt på epost.

Frogner

Bygdøy Allé 18, 0262 Oslo

Grønland

Brugata 1, 0186 Oslo

Grünerløkka

Majorstuen

Parkveien 19, 0350 Oslo

Helfo

Som hovedregel må voksne betale utgiftene til tannbehandling selv, men det finnes enkelte unntak dersom du har visse sykdommer, tilstander eller skader. Tannlegen/tannpleieren skal vurdere om du faller inn under noen av disse unntakene, og derfor har krav på støtte fra Helfo.

Godkjente egenandeler i forbindelse med sykdommer og misdannelser (anomalier) i munn og kjeve (punkt 5) og behandling av enkelte former for tannkjøttsykdommer (marginal periodontitt og periimplantitt, punkt 6), teller med i opptjeningen til frikort for egenandelstak 2. Din tannlege/tannpleier skal innrapportere godkjente egenandeler til den automatiske frikortordningen i Helfo. De 15 tilstandene/tilfellene som kan gi rett til stønad  fra Helfo er:

• Sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller les mer om sjeldne medisinske tilstander på helsenorge.no)
  • leppe-kjeve-ganespalte
  • svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig
  • infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander
  • sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  • periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  • bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  • patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon og erosjon (alvorlig tanngnissing og syreskader)
  • hyposalivasjon (munntørrhet)
  • allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)