Tannfylling i oslo Clinica Smile

Tannfylling

En fylling i en tann er den vanligste behandling av et hull (karies) i en tann. En fylling forhindrer ytterligere skade, fordi den beskytter det området hvor bakteriene hadde trengt inn. Å legge en fylling i en tann med hull i, anses som den enkleste og best behandlingen. Det er naturligvis hvis det lar seg gjøre å legge en fylling på tannen. Røntgenbilder kan benyttes for å vurdere hvor dypt hullet er i forhold til tannerven.

Pris: fra 950,-

Vi ringer deg!

Eller tar kontakt på epost.

Smile Frogner

Bygdøy Allé 18, 0262 Oslo

Smile Grønland

Brugata 1, 0186 Oslo

Smile Grünerløkka

↓Mer Informasjon

Årsaker

Karies (hull i tennene) er en av verdens vanligste sykdommer, og skyldes en unormalt stor kolonisering av bakterier på tannoverflaten som normalt lever munnen.

Bakteriene lever av ulike sukkertyper, og lager syrer som oppløser tannoverflaten. Avhengig av skadene kan dette behandles på ulike måter. En konsultasjon hos tannlegen vil avgjøre om hullet er så lite at bedring av tannhygiene (som tannpussing, tanntråd og fluor) kan være tilstrekkelig eller om man må borre i tannen for å reparere skadene.

Karies kan i begynnelsen være helt uten symptomer, men vil etter hvert gi smerter, ising og annet ubehag – det anbefales derfor å gå til årlig kontroll hos tannlege så man får behandlet tilstanden før den begynner å gi plager.

Symptomer

Tannfyllinger er plastmaterialer som legges i hull i tannen, og herdes med lys for å gi det styrke. Det finnes forskjellige typer fyllingsmaterialer til forskjellige bruke. Materialene vi bruker er hvite i farge og tilpasses dine egne tenner. En tannfylling må settes på dersom et hull er i ferd med å bryte gjennom emaljen, først legges det en tannfylling som erstatning. Fyllingen forhindrer ytterligere skade, i tillegg til at tannen får tilbake sin naturlige form og farge.

Diagnose

En grundig undersøkelse hos tannlege er veldig viktig, det kun tannlegen eller tannpleier som kan fjerne tannstein eller behandle tannkjøttet hvis du har gingivitt eller periodontitt.

Ved en tannsjekk vil man foreta en grundig kontroll av tenner og tannkjøtt. Tungen, munnhulens slimhinner, samt kjeveledd og tyggemuskler undersøkes også. Slik vil man kunne kartlegge hvilket behandlingsbehov pasienten har, og basert på dette lage en behandlingsplan. En undersøkelse hos tannlege eller tannpleier ved Clinica Smile inneholder følgende:

• Undersøkelse av tenner og munnhule
  • Hygieneinstruksjon
  • Vi bruker røntgen til å undersøke de delene av munnen og kjeven som ikke er synlige i en klinisk undersøkelse.
  • Vi kan inkluderer også Panoramarøntgen – En form for oversiktsbilde som kan benyttes dersom behandlingsbehovet er stort.
  • Bruker skaler og AirFlow for å fjerne tannstein.

Behandling

Først når vi skal sette en fylling må det, fjernes bakterier og løst tannmateriale ved hjelp av spesielle instrumenter. Du vil da høre noen instrumentlyder og føle vibrasjoner. Deretter må hullet som er klargjort og rengjort fylles med fyllingsmateriale. Det finnes flere fyllingsmaterialer med forskjellig indikasjon og holdbarhet. Den vanligste er tannfargede fyllingsmaterialer (komposit).

Hva kan du forvente av tannlegen din

Undersøkelse – Behandling – oppfølging.

Tannfylling Pris

Bestill Tannlege Time